onsdag 9 januari 2013

tidernas bästa låt

ej någon värdighet, ej någon egen kraft.
blott hemmagjord rättfärdighet är allt jag själv har haft.

ej någon karaktär, jag har att lita på.
jag vet dock att min Jesus kär, han hjälper mig ändå.

ej några egna gärningar jag har att komma med.
jag har nog gjort ansträngningar men alltid trillat ner.

ej någon mänsklig visdom kan förmedla frälsningskraft,
och religiösa anlag har jag aldrig nånsin haft.

ja, jag är ett nådehjon som lever här i tron
jag lever på nåd, jag lever i tron ja, jag är ett nådehjon

jag har ej något jordiskt guld, det får du kalla ditt
men hela himlen har jag full av det som kallas mitt

jag är en hjälplös syndare, eländig och så svag
men Jesus min förmyndare mig hjälper dag för dag

snart kommer enligt bibelns ord, vår Jesus frälsaren
då rycks jag med av bara nåd, till själva himmelen

till sist jag ger er alla här ett gott och nyttigt råd:
det säkrast alla gånger är att leva på Guds nåd

Nådehjon - Carl (Calle) Öst

2 kommentarer:

  1. Hej Elina!
    Tack för att du la upp texten till "Nådehjon". Ja, det är mycket bra sång. Carl var en sann och humoristisk person och varm kristen. Jag googlade igår för att se om texten fanns på nätet men det gjorde den inte. Men nu finns den tack vara dig.
    Du har en mycket bra och viktig blogg! Jag läste inlägget om RFSU, mycket bra och nyanserat. Du har mycket bra svenska och du borde bli jounalist. Om du vågar, för det är inte så lätt att vara kristen jounalist idag eller rättare sagt Jesu lärjunge (kristen kan ju vem som helst kalla sig ;) )
    Allt got och trevlig helg!
    Med vänliga hälsningar
    Robert

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt låt.
    Jag får nog lära den hela min familj!!
    Tasck!

    SvaraRadera